La Resistència Invisible del Quotidià I: Reificació

Juan Fabuel, Comissari d’Exposicions Resident

Els artistes convidats a formar part d’aquesta primera part del projecte són Be Andr i Regina de Miguel, tots dos establerts a Europa (Andr a Londres i De Miguel a Berlin) però amb llocs de procedència diferents dels llocs en què viuen i treballen.

El fet de ser artistes habituats a desenvolupar-se en un entorn aliè al dels seus llocs de procedència (Andr és noruec i de Miguel és espanyola) els ha permès treballar des d’aquesta mirada global condicionada per factors locals aliens. Sens dubte el poder de la migració exerceix una influència excepcional a l’hora d’establir nous codis amb els quals avaluar i situar-se al món. Regina de Miguel i Be Andr són capaços de restaurar mitjançant la seva obres qüestions necessàries relatives als codis culturals, científics o textuals hegemònics i pretesament consolidats. Tots dos artistes, des de llocs estètics i conceptuals diferents, s’apropen a aquesta resistència invisible que genera el dubte del que estableix i no elegit, plantejant-se com sacrificar part del que s’ha après per evocar noves situacions que transformen la realitat, ja sigui la seva, la nostra o la que compartim.

El treball de Be Andr té una sòlida base en l’art conceptual i en les tradicions artístiques basades en els límits entre text i imatge, percepció i lectura. Ell és capaç de reconstruir moltes de les idees portades des dels treballs previs al postmodernisme atorgant-los una nova significació i permetent que la transformació del textual al visual es detinga durant uns breus instants en l’abstracte. Andr exemplifica aquesta noció de resistència i quotidianitat en la seva obra titulada “I Want to Be a Kid Forever”, on l’artista utilitza el text i el vinil per recordar de forma poètica algunes de les nostres limitacions. Personalment admiro la capacitat que té per oferir-nos aquests instants de dubte presents en la majoria dels seus treballs. La quasi total il·legibilitat de molts dels seus textos en vinil fa que ens replantegem la nostra pròpia percepció. Durant aquests intervals de suspensió temporal i sensorial, l’artista és capaç de replantejar els codis i tornar actualitzats quan intentem prestar atenció a la significació. Encara que el seu background està ancorat en la pintura més tradicional, l’ús de les noves tecnologies aplicades a la creació artística és una constant en el treball de l’artista noruec. Andr és capaç de portar fins a l’extrem la desmaterialització de l’objecte visual en cadascuna de les seves transformacions.

L’obra de Regina de Miguel se situa als espais intermedis de llocs com la ciència, l’arqueologia del futur, el buit o la poesia i l’autora utilitza la ficció com a eina subversiva per reeditar paisatges, emocions i memòries col·lectives. Els seus treballs ens situen en llocs liminals on l’essència de l’anti-estructura se’ns presenta com una constant. En paraules de l’artista el seu treball “tracta de generar un lloc subjectiu des del qual mostrar una resistència i qüestionar el concepte de veritat com a valor absolut”, i des d’aquesta resistència subjectiva em remeto a la ficció de les seves obres amb la que genera relectures de dispositius culturals i de coneixement. De Miguel és una artista interdisciplinar que en les seves últimes obres utilitza el vídeo i la instal·lació com contenidors discursius, fent referència a autors com Chris Marker o Resnais. El seu especial interès per elements invisibles que ofereixen una resistència a ser observats, però que afecten d’una manera determinant les nostres relacions, fa que la seva presència en aquest projecte sigui més que necessària.

Be Andr (Oslo, 1978) va rebre el seu BA en Belles Arts per la Slade School of Fine Art, University College de Londres el 2004. Entre les seves darreres exposicions destaquen: Post Box Gallery, “What You Cannot See” (2012), London (sol), Herzliya Museum of Contemporary Art, “Numerator & denominator” (2011), comissariada per Zali Gurevitch, Tsibi Geva, Dalia Levin i Tal Bechler, Israel i CCA Andratx Kunsthall, “Third Thougths” (2010), comissariada per Barry Schwabsky i Carol Szymanski, Espanya. Andr ha estat reconegut pel seu treball amb beques com: Statens Diversestipend for Kunstnere, Arts Council Norway el 2012. – beandr.com

Regina de Miguel (Malaga, 1977) és llicenciada en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València. Ha realitzat importants mostres individuals com Nouvelle Science Vague Fiction (2012), Montehermoso Centre Cultural, Vitòria. Comissariada per Eduardo García Nieto. I “L’aire encara no ha respirat” (2008), Laboratori 987, MUSAC, comissariada per Tania Pardo. Regina ha obtingut diferents premis en la seva carrera entre els quals es troben la Beca Hangar el 2012 o la beca de producció artística de la CAM el 2010. – reginademiguel.net