Tropismes

En l’àmbit de les noves estètiques i formats del paisatgisme fotogràfic, l’exposició a duo Tropismes s’allunya de la idealitzada tradició romàntica i se centra en aspectes com la complicada relació entre l’ésser humà i el seu propi impacte sobre l’entorn o la reconstrucció de la memòria individual a través del paisatge. Mati Martí i Ester Pegueroles, ambdues ex-alumnes del Màster Universitari en Fotografia, Art i Tècnica de la Universitat Politècnica de València, són dos artistes que utilitzen el paisatge com a via per narrar històries del passat.

Per una banda Mati Martí mostra el present del bosc de la Devesa (València), transformat en època franquista per un pla urbanístic que no va arribar a acabar gràcies a l’oposició ciutadana, i que ha deixat un singular paisatge que combina edificis i natura. Amb aquest treball ―”Territori Boom”― l’artista convida a reflexionar sobre un futur desitjat però ja impossible per a aquest parc natural, jugant a deixar pràcticament invisibles totes aquestes construccions amb la complicitat del text. Per la seva banda, Ester Pegueroles participa amb el projecte “KM.0″ mostrant un paisatge que viu en la memòria d’aquells la llibertat dels quals està coartada per barreres per a complir els seus anhels. L’artista pren com a punt de partida les converses que manté amb els alumnes de l’escola del Centre Penitenciari d’Albocasser II (Castelló), als qui va demanar redactar la descripció “d’un lloc recordat”. Basant-se en els seus escrits, l’artista inicia una sèrie de recorreguts que s’erigeixen com correlats físics dels records dels reclusos, una manera de sobrepassar les barreres que els mantenen aïllats.

Tropismes és la primera activitat que porta a terme el LABi (Laboratori de pensament, creació i difusió de la imatge) a l’espai de la Fundació La Posta – Centre de Recerca de la Imatge. LABi és un projecte del Màster Universitari en Fotografia, Art i Tècnica de la UPV, coordinat per Julia Castelló i Ali A. Maderuelo, que s’erigeix com un espai en el qual poder experimentar i investigar noves vies d’estudi i comprensió de la imatge en connexió amb les inquietuds ciutadanes. Entre gener i maig de 2017 LABi es proposa desenvolupar un programa que inclourà exposicions i projeccions en l’espai de la Fundació La Posta, així com esdeveniments de caràcter participatiu com converses i tallers.

“Territori Boom”, de Mati Martí, a la venda aquí

LABi