(sic) societat i cultura, MuVIM 2009 i el “art sociològic”

(sic) societat i cultura, un exemple d’acció artística aplicada a l’entorn urbà de la institució que la promou, en aquest cas el MuVIM (Museu Valencià de la Il·lustració i la Modernitat). El Barri de Velluters de València va ser objecte d’atenció detallada amb les activitats organitzades al voltant de (sic), una publicació que va donar accés a agents socials, autoritats i veïns a un mitjà creat pel Museu per donar compte de l’estat del barri. El que es va veure i llegir en (sic) no és un error del medi sinó, si de cas, del propi barri: (sic).

(sic) va ser comissariat per Álvaro de los Ángeles, i va comptar entre d’altres amb un text de Romà de la Calle -“Otra vuelta de tuerca del arte sociológico- i intervencions d’artistes com Virginia Villaplana juntament amb els participants al Taller Lo Viejo y lo Nuevo, que va tenir lloc a l’EASD (Escola d’Art i Superior de Disseny de València), en el mateix barri de Velluters; d’Ignacio París, Xisco Mensua, Martín López Lam, SCIF i Regina de Miguel entre d’altres. Aquesta última amb l’obra “Datation”, un treball d’arqueologia ficció, que uneix fotografies trobades en els arxius municipals corresponents a l’antic Hospital General de València (en el seu temps al costat de l’actual MuVIM), agregades a fotos actuals dels treballs en aquest solar, a mig camí entre parc arqueològic i solar abandonat.

1269379799QUIRO-FANO

Regina de Miguel: “Datation”, 2009. Per a (sic)

1269379815COLUMNAS

Cap a la segona meitat de la dècada dels setanta, arrecerades com una modalitat de l’art conceptual, es van desenvolupar -en el efervescent context parisién- un seguit d’activitats artístiques que es van saber moure, amb comoditat i eficàcia, a les fronteres mòbils de l’àmbit dels mitjans de comunicació.

En realitat, les connexions entre fets artístics i mitjans de comunicació -abans fins i tot de manifestar-se intensament en dimensions pragmàtiques i activistes, vinculades a determinades propostes artístiques-, ja havien trobat, sobretot en certes parcel·les de la reflexió teòrica, un bon filó i un evident suport i interès especulatiu, que també van beneficiar, sens dubte, a aquella posterior enfilada operativa.

Molt va tenir a veure, en tal tasca, el propi estructuralisme i el seu optimitzat entroncament amb la semiòtica, és a dir els diàlegs creuats entre la filosofia i la lingüística que, unint les seves claus investigadores, es van expandir cap a dominis molt plurals. Entre aquests dominis van poder comptar-se certament els contextos sociològics, antropològics, cibernètics o estètics, prenent sovint com a línia d’horitzó les possibilitats i expectatives que la comunicació generava amb rapidesa” [Romà de la Calle: “Otra vuelta de tuerca del arte sociológico, (sic) 3/12].

En el marc de treballs com (sic) se situa una de les accions inclosa al programa d’activitats cinematogràfiques/videogràfiques, a desenvolupar en els mesos de maig i juny, que inclou reprendre el “Projecte QUALS” iniciat al barri de Velluters en 2013

proyecto CUÁLES