Hi ha institucions privades com l’Anthology Film Archive que va crear Jonas Mekas a Nova York el 1970, que ve retornant periòdicament una visió precisa del cinema independent i d’avantguarda espanyol. Ho va fer amb The Forgotten Spanish Non-fiction Cinema and Its Renewal el 2011, de nou en 2012 amb Spanish cinema of the early post-Franco era (1975-1983) i The Spanish Civil War in the Basque Country. Aquest exemple, com altres a Espanya, com és l’associació La Enana Marrón, fundada el 1999 a Madrid, van donant pistes en el camp del cinema no comercial. És significatiu en aquest sentit el cas de l’exhibició de la cinematografia de Adolpho Arrietta, que després del seu passe per La Enana Marrón en 2008 i per l’Anthology Film Archive el 2011, el 2013 Intermedio va editar la recopilació Adolpho Arrietta. OBRAS. WORKS. ŒUVRES, una edició internacional que ha donat a conèixer el seu treball arreu del món. D’altra banda, aquestes connexions no es limiten a la distribució de les imatges, sinó que arriba també a la creació. El cas de la “correspondència” fílmica entre José Luis Guerin i Jonas Mekas, que seria posteriorment seguida d’altres tantes correspondències fílmiques entre d’altres tants cineastes, en el marc del programa del CCCB que donaria lloc a l’exposició Totes les cartes. Correspondències fílmiques, és paradigmàtic en aquest sentit. Veure a la pantalla.