Extensió i Ramificacions

En només tres temporades, les activitats de la Fundació La Posta han passat d’estar constituïdes principalment per exposicions d’arts plàstiques/arts visuals, a incorporar un important contingut docent i participatiu, i, darrerament, s’ha iniciat un procés d’extensió i ramificacións, fruit de la col·laboració amb altres entitats amigues, així com de les potencialitats dels projectes que s’estan desenvolupant, que es desdoblen mostrant aspectes que, tot i que implícits, no havien desenvolupat tota la seva capacitat. La primera fita a destacar en aquest sentit, es va produir en la temporada passada 2015-2016 amb el Taller Transforma: Cinema per vindre. Seguint el rastre de l’acció Públics per vindre, que va tenir la seua primera edició l’any anterior a la Fundació La Posta, es va dur a terme un taller pràctic en el Centre Municipal de Joventut “Algirós”, desenvolupant col·lectivament diversos documents fílmics relacionats amb l’espai del Centre. Amb aquesta acció les activitats desenvolupades per La Posta s’estenen, en col·laboració amb l’Ajuntament de València, abastant altres àmbits geogràfics i desenvolupant-se conceptualment.

Ja en aquesta temporada 2016-2017 s’ha produït una autèntica eclosió en aquest camp, amb desplaçaments d’anada i tornada. Rubén Marín, que ja havia participat en les activitats cinematogràfiques de La Posta, amb la col·laboració de l’equip de Cinema per vindre va presentar el seu treball “Procés Documental Orriols Conviu”, amb el qual, seguint una línia de treball processual i col·laborativa, ens acosta a la Fundació La Posta la realitat del barri d’els Orriols de València, a través dels problemes, lluites i processos de l’associació Orriols Conviu (del 17 al 27 de novembre de 2016). Poc després (14 de desembre de 2016), la presentació de la publicació + vídeo [In]Clots ens va apropar a un dels punts més singulars del barri del Cabanyal, el solar del Clot. A propòsit d’aquesta presentació es va celebrar la taula rodona “Fractures urbanes”, en què van participar diferents agents que viuen de prop conflictes en la convivència de determinats barris i que treballen per la inclusió de les diversitats que els habiten: Silvia Sánchez, de Cabanyal Horta; Natalia Coleto, de Fractals Educació Artística; Rocío Saborit, d’Arca de Noè, Natzaret; i Maria Sorribes, de MagaCim, la televisió de Benimaclet. [In]Clots és un treball elaborat per estudiants del Màster en Fotografia, Art i Tècnica, de la Universitat Politècnica de València (coordinat per Marta Fernández Gimeno), la presentació del qual a La Posta va avançar el que anava a ser l’inici d’una àmplia i extensa col·laboració amb aquest Master, a desenvolupar entre els mesos de gener a abril de 2017 (es tracta del projecte Labi ─Laboratori de pensament, creació i difusió de la imatge─), en el marc del Conveni subscrit entre la Fundació La Posta i el Màster en Fotografia, Art i Tècnica de la Universitat Politècnica de València.

ENMaP http://gr3.be/enmap/

En el marc d’aquest Conveni s’ha desenvolupat un elevat nombre d’activitats, d’entre les quals cal destacar, per la seva rellevància en relació amb la qüestió que estem tractant ―sobre l’extensió de l’abast dels objectius de la Fundació La Posta―, l’exposició “neXes. Noves mirades a la fotografia documental europea”, que s’ha beneficiat de la integració del Màster de Fotografia a l’European Network of Master Studies in Photography (ENMap), que estableix un marc de col·laboració amb 8 universitats europees que multiplica les possibilitats de La Posta de difusió, formació, professionalització i internacionalització.

Al setembre de 2016 es va celebrar a la Universitat Politècnica de València un Fòrum Internacional per la innovació en la docència de la fotografia en què van participar els millors experts en l’ensenyament de la fotografia de diferents països. En aquesta trobada en què es va debatre el futur dels estudis de fotografia va néixer a més el consorci European Network of Master Studies in Photography (ENMap). Aquesta xarxa formada per 8 universitats europees amb estudis de postgrau en fotografia (University of Westminster, Aalto University School of Art, Design and Architecture d’Hèlsinki, Falmouth University, Leiden University, Plymouth University, École de Recherche Graphique de Brussel·les, London College of Communication i Universitat Politècnica de València), està liderada pel Màster de Fotografia de la UPV, i té com a objectius principals la difusió del treball dels alumnes i ex-alumnes d’aquestes universitats, la innovació pedagògica en la fotografia, l’intercanvi d’alumnes i professors, generar oportunitats de treball, difusió i promoció del treball dels ex-alumnes i col·laborar en projectes col·lectius en els quals es puga donar visibilitat als treballs d’alumnes de les universitats del consorci.

L’exposició “neXes. Noves mirades a la fotografia documental europea” ha estat a més inclosa en el programa oficial del festival PHOTON, comissariada pels alumnes de l’edició actual del Màster de Fotografia de la UPV (Ismael Marco Carrillo ―coordinador―, Silvia García Nieto , Andrés Mera Yagüe i Javier Sánchez Robres), amb treballs d’alumnes de les diferents universitats del consorci (Louve Denis, Mikko Haiko, Heikki Humberg, Francisco Llop, Davide Meneghello, Blerim Racaj i Beccy Strong).

secreto-y-pudor Pepe Miralles, “Secret i Pudor” (1995)

La Noche (1963), Amalia Avia Amalia Avia, “La Nit” (1963)

Menció específica mereix també, en aquest relat d’activitats que han suposat l’extensió i ramificació dels projectes i objectius de la Fundació La Posta, el cas de la col·laboració de Pepe Miralles i Pepa L. Poquet amb la conversa/acció “2009. Guillain-Barre” (27.2.2017), en el marc de FICAE 3 (Festival Internacional de Curtmetratges i Art sobre Malalties de la UPV, 3a edició), dins del bloc “Espais de reflexió”, activitats impulsades per la UPV amb un paper destacat de la Càtedra d’Art i Malaltia i l’associació Vincles. Pepe Miralles ja havia participat en les activitats de la Fundació La Posta, a l’exposició “Museari: Estètiques de la Diversitat Sexual”, amb l’obra “Secret i Pudor”, de 1995, abans del descobriment dels antiretrovirals, un treball fotogràfic que anava acompanyat d’un xicotet text que s’inicia: “Quan Juan Guillermo va morir, un grup d’amics i amigues vam haver de buidar la seva casa…”. Un treball polític, perquè donar compte del que passa a la nit ens retrotrau a les llargues nits de vigília de la dictadura, pendents de “l’ascensor que sempre puja, hui és pararà al teu pis” [Raimon]. En aquest cas aquest desassossec va ser vivint “el procés de buidatge d’un habitatge com el «desallotjament» de la vida causada per un virus que entra en el teu cos per expulsar-te del mateix” [Pepe Miralles]. Perquè una imatge ens remet a una altra imatge, per això cal buscar la genealogia de les imatges, com ens va ensenyar Aby Warburg, i al fer-ho vam trobar el rastre de “Secret i Pudor” en l’obra d’Amalia Avia “La Nit”, de 1963, un oli sobre taula. Més conexions en aquesta mateixa exposició: la presència d’un treball de Nora Ancarola. A més de l’obra en exposició “Ferida de Temps”, que mostra una pell envellida, d’aquesta artista destaca en el seu currículum el projecte Antikeres, amb Marga Ximenez, sobre l’ètica i l’estètica de la cura, perquè la cura no sigui solament una càrrega que suporten majoritàriament les dones sinó també una altra manera de mirar el món. Tota l’energia alliberada amb aquesta experiència no cauria en sac foradat, i uns mesos després es va tornar a materialitzar en la conversa que van mantindre Pepe Miralles i Pepa L. Poquet: “2009. Guillain-Barre”, tenint com a fil conductor el treball/procés d’aquesta última “El·lipsi”. Encara hi ha més connexions i ramificacions dendrítiques, perquè hi ha un treball de Pepa L. Poquet, “Puig de Randa”, una vídeo-instal·lació inspirada en la muntanya mallorquina del Puig de Randa, on es troba el Santuari de Cura. Aquesta videoinstal·lació, inclosa en “El·lipsi”, es va poder veure també a Pantalla Local en Cinema per vindre 2014 a Las Naves CCC, és a dir, en el mateix marc en què es va produir la primera presentació pública de la Fundació La Posta, a càrrec de Miguel Àngel Baixauli.

Pepa L. Poquet, "Puig de Randa" Pepa L. Poquet, “Puig de Randa” en El·lipsi.

Pantalla Local Cine por Venir en Las Naves Presentació de la Fundació La Posta a Pantalla Local Cinema per vindre 2014 a Las Naves CCC. Al fons “Puig de Randa” de Pepa L. Poquet.

Finalment, amb la incorporació de Cinema per vindre a la programació de La Posta, formalitzada en el Pla d’Actuació per a 2016 -en l’apartat d’activitats cinematogràfiques/videográfiques-, la difusió dels objectius de la Fundació La Posta s’estenen a través de l’IVAM (Institut Valencià d’Art Modern), Las Naves i la Filmoteca de CulturArts Generalitat Valenciana.

Santiago Ramón y Cajal, 1905 Santiago Ramón y Cajal, estructures dendrítiques, 1905