Museari: Estètiques de la Diversitat Sexual

“Museari: Estètiques de la Diversitat Sexual” és una mostra d’art que ens ofereix un panorama divers tant pel que fa als artistes com a les tècniques emprades. Es tracta d’una perspectiva polièdrica del que ha estat l’activitat expositiva durant el primer any d’exposicions temporals a Museari. Museu de l’Imaginari (www.museari.com).

L’exposició compta amb una peça de cada artista dels qui han exposat a l’entorn online www.museari.com des de juliol de 2015 fins a juliol de 2016: Xavier Mollà, Reme Tomás, Amadeo Valldeperez, Rafa de Corral, Carme Vidal, Adolfo Siurana, Alex Meza, Nora Ancarola, Francesc Vera, Concha Daud, Pepe Miralles i Loli Soto.

Cal recordar que la primera exposició de La Posta, amb obres del grup FIDEX, va tindre lloc en noviembre de 2014 i va estar organit-zada dins de les activitats del Congrés Internacional d’Educació Artística i Diversitat Sexual, una iniciativa de l’Institut de Creativitat i Innovacions Educatives de la Universitat de València, que comptava amb la col·laboració de Lambda. És per això, que la temàtica de la defensa dels drets humans i la visibilitat dels col·lectius LGTB ja compta amb accions prèvies en la Fundació La Posta.

D’altra banda, l’exposició ve a coincidir amb la notícia que el Tribunal Suprem ha plantejat davant del Tribunal Constitucional la possible inconstitucionalitat de la llei que impedeix als menors la reassignació del gènere (mitjançant el canvi de nom i d’identitat sexual). La notícia és més important si cap ja que, al tractar-se de menors, la reassignació de gènere es produiria sense modificar les condicions físiques per tal d’adaptar-les al gènere reclamat, mitjançant l’aplicació de cirurgia de reassignació de sexe. La desvinculació del gènere respecte de les característiques físiques, i en particular els genitals, constitueix ara mateix un horitzó desitjable en la lluita dels transsexuals per la igualtat.

Amadeo Valldeperez, "Escena de matrimoni" Amadeo Valldepérez, “Escena de matrimoni”

Museari, Museu de l’Imaginari és un museu online, una institució permanent, sense ànim de lucre, al servei de la societat i oberta al públic, que adquireix, conserva, estudia, exposa i difon el seu patrimoni. Els objectius principals de Museari són la promoció de l’educació artística i de la història com a instruments fonamentals per a la defensa dels drets humans, amb un especial èmfasi en el respecte a la diversitat sexual.

Museari, Museu de l’Imaginari i Fundació La Posta han signat un conveni de col·laboració institucional destinat a facilitar la cooperació entre ambdues entitats a l’àmbit de la programació d’activitats culturals relacionades amb l’art contemporari i la defensa de la diversitat sexual. En benefici d’aquesta cooperació les parts signants de l’acord es comprometen a programar una activitat anual conjunta. El format és el de mostres temporals d’obres d’artistes contemporanis a la seu de la Fundació La Posta, a partir de peces provinents dels fons de la col·lecció o de les exposicions temporals de Museari. Com a activitat complementària de l’exposició s’atorgaran els Premis Museari a les institucions i persones que hagen destacat per la defensa de la diversitat sexual mitjançant l’educació artística i la història. El conjunt de les activitats programades estarán sempre en la línia de la defensa dels drets humans i de la diversitat sexual.

Durant el temps que estarà muntada l’exposició hi ha previstes una sèrie d’activitats i events, en col·laboració amb el Col·lectiu Lambda:

1.- Dijous 16 de juny de 2016, 20:00h. Inauguració de l’exposició “Museari: Estètiques de la Diversitat Sexual” a l’espai de la Fundació La Posta (Pintor Fillol, 2, València).

2.- Dijous 23 de juny de 2016, 20:00h. Visita comentada a l’exposició pel Col·lectiu Lambda i Conferència de Germán Navarro Espinach sobre “La Visibilitat Trans en la Història”.

3.- Dijous 7 de juliol de 2016, 20:00h. Xerrada col·loqui amb artistes, educadors/es, periodistes i activistes LGTB.

4.- Dijous 14 de juliol de 2016, 20:00h. Celebració del primer aniversari de Museari. Entrega dels Premis MUSEARI 2016 a:

– Luis Noguerol (per la seua important tasca a favor dels col·lectius LGTB des de Lambda i Culturama).

– Chrysallis (pel seu treball en favor de les famílies amb menors trans).

– Urko Gato (per les seues reflexions teòriques des de l’àmbit acadèmic universitari i per les seues aportacions artístiques).

Finalitzarà l’acte amb una actuació d’Urko Gato. I posteriorment un sopar de celebració en un local pròxim a La Posta.

PUBLICACIONES RELACIONADAS val

Presentació de “Museari: Estètiques de la Diversitat Sexual” a Ràdio Klara