neXes. Noves mirades a la fotografia documental europea

«Beatus ille» («Feliç aquell»), amb aquesta expressió arrencava un dels versos del poeta romà Horaci en què lloava la vida senzilla i retirada del camp enfront del ritme frenètic de la ciutat. A partir d’aquest concepte i mitjançant el treball de set fotògrafs internacionals, l’exposició neXes. Noves mirades a la fotografia documental europea pretén aprofundir en les relacions humanes i en l’entorn en què aquestes es duen a terme, i que també muta al costat d’elles.

Com a persones no som illes al mig del mar, tenim nexes amb els nostres semblants i vincles amb la terra que compartim. Les relacions interpersonals contribueixen a la generació de societats, a transformar-les i evolucionar-les. I aquestes transformacions comporten a més un canvi en l’entorn natural. En l’actual context postmodern, la nostra societat ha anat deslligant-se d’allò salvatge i originari, unint-se al mateix temps a una còmoda artificialitat que ens aïlla, que ens desconnecta d’allò social i del nostre hàbitat.

Resulta paradoxal la fragilitat i la superficialitat que caracteritzen les relacions humanes, cada vegada més líquides i evanescents, en un món hiperconnectat. «No hi ha res del que parlem amb major solemnitat o amb més entusiasme que de ‘xarxes’ de ‘connexió’ o ‘relacions’, només perquè gairebé s’ha desfet en trossos la ‘matèria real’», escrivia Zygmunt Bauman en Vides desaprofitades. La modernitat i els seus pàries.

De la mateixa manera, s’ha debilitat el nostre nexe amb la natura. El soroll de la modernitat ha convertit la conversa amb ella en un monòleg accelerat. Ja no hi ha temps per aturar-se i prestar-li atenció. Advoquem per la necessitat de revisar aquesta relació, pensar-nos com a part d’alguna cosa més gran i conèixer-nos bé com humans en trobar un equilibri amb l’entorn que ens envolta.

L’exposició neXes és un projecte de ENMap (European Network of Master Studies in Photography), en el qual participen diferents universitats amb formació superior en fotografia, i ha estat organitzada per estudiants del Màster en Fotografia, Art i Tècnica de la Universitat Politècnica de València (UPV), en el marc de PhotOn Festival Internacional de Fotografia. La mostra, que itinerarà per diferents ciutats europees, pretén donar a conèixer noves formes de documentalisme a través dels següents fotògrafs emergents: Louve Denis, de École de Recherche Graphique de Brussel·les; Mikko Haiko i Heikki Humberg, d’Aalto University School of Art, Design and Architecture d’Hèlsinki; Francisco Llop, de la UPV; Davide Meneghello, de London College of Communication; Blerim Racaj, d’University of Westminster; Beccy Strong, de Plymouth University. A més de comptar amb els assajos teòrics dels estudiants de Leiden University.

Més informació sobre els artistes ací