El 2017 els investigadors Michal Kosinski i Yilun Wang de la Stanford University van publicar un article científic[1] on presentaven un algorisme d’intel·ligència artificial que era capaç de detectar l’orientació sexual dels subjectes a partir del reconeixement facial de fotografies. L’artista xilè Felipe Rivas San Martín es trobava en aquell moment realitzant una residència artística al Brasil, i va iniciar un procés de recerca que vinculava aquest estudi recent amb altres estudis biomètrics i antropomètrics realitzats amb subjectes homosexuals en aquest país a principis del segle XX, establint una relació genealògica entre les tecnologies del passat i les del present. Els resultats del projecte es presenten per primera vegada a Espanya en aquesta exposició.
Rivas incideix en un dels aspectes més rellevants i paradigmàtics de la seua obra: el replantejament de certs tòpics de la teoria queer i postfeminista mitjançant la seua confrontació amb el desenvolupament de les actuals tecnologies d’informació, un tema en el qual a nivell teòric aprofundeix en el seu llibre Internet, mon amour,[2] i que de forma imminent adquiriran una nova dimensió amb la defensa de la seua investigació doctoral “Una genealogia queer dels algorismes computacionals” dirigida per Juan Vicente Aliaga (Universitat Politècnica de València).
“Sexual Data” és una instal·lació fruit d’aquestes investigacions on, mitjançant la combinació de pintura, escultura i objectes trobats, l’artista recrea l’estètica pròpia dels papers acadèmics i la descontextualitza en traslladar-la al mur del museu en forma d’obres plàstiques. Aquestes representacions visuals de caràcter científic perden el sentit il·lustratiu i utilitari, contaminant-se una mica amb l’opacitat enigmàtica de l’objecte artístic.
[1] Wang, Y., & Kosinski, M. (2018). Deep neural networks are more accurate than humans at detecting sexual orientation from facial images. Journal of Personality and Social Psychology, 114(2), 246–257.
[2] Rivas San Martín, F. (2019). Internet, mon amour; infecciones queer/cuir entre digital y material. Santiago: Ecfrasis.