L’Aula Invertida. Estratègies pedagògiques i pràctiques artístiques des de la diversitat sexual

En el marc del Congrés Internacional sobre Educació Artística i Diversitat Sexual (EDADIS), València, 13-14 novembre 2014, Facultat de Magisteri de la Universitat de València

EDADIS. Congreso Internacional de Educación Artística y Diversidad Sexual

Facultat de Magisteri, Universitat de València

L’AULA INVERTIDA. ESTRATÈGIES PEDAGÒGIQUES I PRÀCTIQUES ARTÍSTIQUES DES DE LA DIVERSITAT SEXUAL

Un projecte del Grup de Recerca FIDEX (Universitat Miguel Hernández, Altea), produït per EDADIS i acollit per la Fundació La Posta a la seua seu del carrer Pintor Fillol, 2, València.

Grupo de Investigación FIDEX

Amb motiu del Congrés Internacional sobre Educació Artística i Diversitat Sexual (EDADIS) que se celebrarà els dies 13 i 14 de novembre a la Facultat de Magisteri de la Universitat de València, i amb l’objectiu d’oferir una reflexió plural que aprofundeixi en la relació entre la pedagogia artística i la diversitat sexual, el Grup de Recerca FIDEX (Figures de l’Excés, Polítiques del Cos) transformarà la sala d’exposicions de la Fundació La Posta en una aula invertida, un espai de debat entorn del trinomi sexe, gènere i sexualitat més enllà de els convencionalismes dicotòmics heteronormatius.

L’AULA INVERTIDA. Estratègies pedagògiques i pràctiques artístiques des de la diversitat sexual és un projecte expositiu conformat per un conjunt d’obra realitzada expressament per a l’ocasió pels artistes, investigadors i docents que componen FIDEX (UMH). El procés creatiu del col•lectiu partirà de la seva pràctica investigadora, de la seva experiència pedagògica i la seva atenció a la diversitat sexual (vist tot això des d’un punt de vista temàtic, formal, procedimental i actitudinal) i serà materialitzat en obra plàstica (específica i inèdita) a través de tècniques com el dibuix, el vídeo, la fotografia, el buidatge o la construcció. Les diferents obres seran elaborades sota un enfocament experimental, interdisciplinari i contemporani.

A més, per la seva rellevància amb la temàtica del Congrés i amb la línia de recerca del grup, FIDEX donarà cabuda al propi procés creatiu dins del format expositiu. És per això que dirigirà la seva atenció a la documentació del procés de creació i materialització de les obres, mitjançant la realització d’imatges que capten tant els procediments tècnics i els recursos materials utilitzats (il•lustració, pintura, motlles, fosa, fotografia, vídeo, etc) com els conceptes abordats d’una manera didàctica.

L’exhibició de les obres que conformen L’Aula Invertida a la Fundació La Posta es planteja doncs com una activitat complementària i contemporània al Congrés EDADIS, compartint amb aquest similars objectius. Així mateix es preveu l’edició d’una publicació d’investigació amb caràcter divulgatiu que recull els resultats de la mostra.

OBJECTIUS DEL PROJECTE:

1. Analitzar les estructures sociopolítiques de les identitats sexuals heteronormatives, per buscar les seves estratègies repressores i desemmascarar-les a través de representacions artístiques que visibilitzen altres sexualitats diferents i/o subversives.

2. Unir diferents disciplines metodològiques com la sociologia, el feminisme, la política, la teoria queer, etc., per analitzar diferents fenòmens artístics històrics i/o contemporanis i aprofundir en els mecanismes del trinomi sexe-gènere-sexualitat, i les seues correlacions i definicions estanques preestablertes.

3. Investigar i aplicar les tecnologies per a la creació i materialització artística en relació als plantejaments abordats i convertir no només en obra plàstica, sinó també en material de consulta al servei dels estudiants de Secundària, de Batxillerat Artístic, dels Graus i Màsters de Belles Arts, d’investigadors especialitzats, i del públic en general.

4. Transformar la sala d’exposicions de la Fundació La Posta (València) en un espai per a la reflexió i la didàctica, en una aula invertida.

5. Estudiar la repercussió d’aquest projecte d’investigació pedagògic-artístic, tant en els espectadors com en els mitjans de comunicació i xarxes socials, considerant l’exposició com a catalitzador de la creació artística i generador de debats i opinió.

MEMBRES DE FIDEX:

Daniel Tejero Olivares (DIRECTOR), Carmen G. Muriana y Tatiana Sentamans (O.R.G.I.A), Juan Francisco Martínez Gómez de Albacete, Imma Mengual, Javi Moreno, Raquel Puerta Varó, Lourdes Santamaría Blasco, David Vila y Mª José Zanón Cuenca.

El llistat complet d’obres en exposició és:

• - Daniel Tejero: “perro [Alt] I” i “perro [Alt] II”, 2014
  • - O.R.G.I.A.: “Egiptian Fist. Revisión del loto abierto”, serie MNH, 2014.
  • - Juan Francisco Martínez Gómez de Albacete: “No todos los cuerpos miden 7 cabezas y media”, 2014.
  • - Inma Mengual: “Borderline”, 2014.
  • - Javi Moreno: “<tumblr_n5inttbDtb1tqu73fo1_500.jpg>”, 2014.
  • - Raquel Puerta: “RAE (Realidad/Ausencia/Espejismo)”, 2014.
  • - Lourdes Santamaría: “Lección de anatomía del doctor Hirschfeld”, “Anatomy Peep Show”, “Cuando Alicia rompió el espejo”, “Radiografía del fetichismo # Escoptofilia”, “El Tormento y el éxtasis”, “¿Qué me pasa doctor Freud?”, “From Hell” i “20.000 Leguas de viaje al subconsciente”, 2014.
  • - David Vila: “Culo o Codo”, 2014.
  • - Mª José Zanón: “Lilith”, 2014.

Transexualitat FtM a “L’Aula Invertida” en Fundació La Posta

Fundació La Posta edita el llibre-catàleg de l’exposició “L’Aula Invertida. Estratègies Pedagògiques i Pràctiques Artístiques des de la Diversitat Sexual”