Presentació INNER NATURE EXHIBITION

Un projecte INNER NATURE EXHIBITION en el qual la Fundació La Posta participa d’una manera molt activa. En la seua tercera edició es planteja com una mostra internacional itinerant (a continuació expliquem en què consistís), una convocatòria organitzada pel Centre d’Investigació Art i Entorn de la Universitat Politècnica de València, centrat en aquesta edició en els problemes i oportunitats que planteja la gestió de l’aigua hui en dia. Qüestió sobre la qual ens va posar al dia Francesc La Roca, de la Fundació Nova Cultura de l’Aigua, el dia de la presentació de la mostra en el saló d’actes de l’IVAM, el 10 de novembre de 2017. La convocatòria d’aquest any, la qual inicia una nova època amb edicions bianuals, a més ha vingut a coincidir amb la COP23 que se celebra a Bonn (antiga capital de la República Federal d’Alemanya).

Interessa destacar en aquesta nova època, el mètode de selecció dels treballs videogràfics, perquè constitueix una novetat rellevant. Un cop efectuada la convocatòria pública, d’entre els treballs presentats s’ha dut a terme una primera selecció per part d’un jurat integrat per membres de l’organització i dels Departaments universitaris que li donen suport. Posteriorment, sobre la base d’aquesta primera selecció, les galeries i centres d’art que van a exhibir-los en aquesta mostra internacional itinerant han efectuat la selecció definitiva, configurant així­ un conjunt de treballs troncals integrants de la mostra en aquesta edició, que es complementa amb altres treballs variables en funció de les preferències dels centres d’art i galeries que acolliran la mostra itinerant INNER NATURE EXHIBITION. Es busca amb aquest procediment, incorporar les diferents sensibilitats que es poden aportar des de la vasta xarxa de centres i galeries que s’han sumat a aquesta convocatòria per tal d’exhibir els treballs. Estan participant en la mostra els següents centres i galeries:

Els treballs seleccionats son:

• “The Story of Water”, Pat van Boeckel
    “Water Makes Life Possible on Earth”, Kim Jin Kook
    “Equilibrar (To Balance)”, Clare Charnley & Patricia Acevedo
    “Sea Change”, Anna Day
    “New Lands”, Antonia Bañados
    “River Text”, Hugh Livingston
    “Menú Nuclear”, Juanma Valentín y Lucía Loren
    “Lifetide”, Despina Economopoulou
    “Disappearing Streams”, Nobina Gupta
    “A Virtual Guided Tour in the Aegean Sea”, Ronnie Karfiol
    “The Weather Forecast”, Roosje Verschoor
    “River in Flood”, Johanna Reich

El programa de la presentació de la mostra INNER NATURE EXHIBITION a la sala d’actes de l’IVAM, es va completar amb una conferència de l’artista Ursula Biemann, que va presentar el seu treball “Subatlantic” (2015). Aquest treball es caracteritza, segons va explicar l’artista, per posar en relació diferents espais del planeta en els quals s’estan produint fenòmens vinculats els uns amb els altres. Aquest tipus de posada en relació constitueix el substrat bàsic del mètode científic, que busca identificar les relacions en particular entre causa i efecte; així com de la imaginació, en última instància de l’art. És també el mètode del millor muntatge cinematogràfic. Coincideix amb el mètode seguit per l’artista Regina de Miguel en el seu treball “El coneixement mai ve sol” (2013), que vam tenir oportunitat de veure i estudiar a la Fundació La Posta el 2014, en el marc de l’exposició “La Resistència Invisible del Quotidià I: Reificació”, que, comissariada per Juan Fabuel, va incloure treballs de Regina de Miguel i Be Andr. A “El coneixement mai ve sol”, Regina de Miguel posa en relació esdeveniments i fenòmens ocorreguts en espais diferents prenent com a punt de partida les vastes planes del desert d’Atacama, al nord de Xile, posa en valor els seus privilegiades condicions com a punt d’observació del univers mitjançant la investigació astrofísica i cosmológica, i simultàniament, posa en relació esdeveniments i fenòmens ocorreguts en aquest mateix espai el desert de Atacama, en el present i en el passat, alguns de particular interès, ja que aquest territori alberga informació sobre el passat d’algunes comunitats indígenes de Xile, en particular de la comunitat Mapuche. “Davant d’un tipus de pràctica artística que només funciona com a parasit del coneixement científic, el treball de Regina de Miguel proposa un nou model de relació amb la disciplina científica a través de l’art: el de l’artista que, sortint de la seua zona de confort per transitar per àmbits que en un principi li són aliens, aconsegueix interrompre la línia divisòria entre espais epistemològics i convertir l’outsider en aquell diletant legítim que la ciència no posseeix encara” (Sonia Fernández Pan per a Hamaca). Més informació aquí.

“Subatlantic” (2015), d’Ursula Biemann, es pot veure aquí.

Processos a contracorrent. Inner Nature en diàleg glocal