Taller de Cianotípia

El dissabte 24 de març, a les 11h, organitzat per l’equip del LABi, al marc del programa EMERGENTS de la Universitat de València amb la col·laboració de l’Ajuntament de la ciutat, el Taller de Cianotípia a càrrec de Silvia Giménez.

Els objectius del taller són:

• - Fer arribar al barri una tècnica de reproducció antiga i gairebé oblidada com la cianotípia.
  • - Utilitzar objectes, que els assistents han aportat, que tinguen connexió amb el barri del Carme per crear composicions.
  • - Combinar idees i estimular la creativitat dels assistents.

Entre altres aplicacions de la cianotípia destaquem, atenent el compromís de la Fundació La Posta amb el moviment Art i Salut, la seua utilització als darrers temps com a forma d’expressió artística en teràpies contra la demencia.

“L’estimulació cognitiva, emocional i de generació d’idees són recursos molt utilitzats per retardar l’avanç de la malaltia i la pèrdua de les funcions. Per això, sorgeixen programes d’entrenament cognitiu, importants per al tractament no farmacològic en persones afectades d’Alzheimer, que es consideren fonamentals, i neixen noves propostes de tallers relacionats amb l’art en general i amb activitats artístiques en particular. L’art pot contribuir i els artistes poden contribuir, dins les seues possibilitats, a fer més suportables les condicions de vida de moltes persones, proporcionar mitjans per sentir-se millor amb si mateix, aïllarse d’ambients poc agradables, adquirir autoconfiança, sentir-se una mica més feliços. L’objectiu de l’art no és curar, però pot ajudar a humanitzar els processos de curació i els entorns en què aquests es desenvolupen (Belver, 2011, pàg. 12). Zaidel (2010) descriu l’art com una activitat específicament humana, relacionada amb la cognició abstracta i simbòlica. Les habilitats i la creativitat artística, a diferència del llenguatge, s’associen amb àmplies, diverses i redundants zones cerebrals, que justifiquen la persistència de la seva funcionalitat, encara en el cas de persones que pateixen algun tipus de demencia” [Moreno-Sáez, C.; Gutiérrez-Párraga, T. (2017): “La cianotipia como medio de formación e implementación de actividades artísticas para educadores que trabajan con enfermos de Alzheimer”, en Arte, Individuo y Sociedad, 29 (Número Especial), 109-126].

LABi 02