De cara a elles

Fundació La Posta inicia aquesta temporada 2019-2020 amb un projecte que és el fruit de la conjunció d’un ampli ventall de sensibilitats. Va començar fa més d’un any, quan el fotògraf Denis Ponté de Ginebra (Suïssa) es va posar en contacte amb nosaltres per tal de tirar endavant un projecte expositiu a La Posta. Després d’una deliberació en el si del Patronat de la Fundació La Posta es va valorar positivament la iniciativa, i a partir d’aquest moment es va iniciar un procés que ha tingut diverses fases. En una primera fase es va procedir a adaptar el projecte a les característiques de La Posta i de València. En aquest sentit cal tenir en compte que el projecte va tindre un primer desenvolupament a Ginebra “Face à elle” (2015), una iniciativa del Col·lectiu de Dones Musulmanes de Ginebra, el qual es va posar-se en contacte amb Denis Ponté per tal de tirar endavant un projecte fotogràfic que, en paraules de Lucia Dahla, del Col·lectiu de Dones Musulmanes: portaven temps explicant en conferències quina és la seua situació i la problemàtica que els afecta, “varem notar durant les nostres diverses activitats, que poden entendre’s intel·lectualment, però, de vegades, quelcom que no es pot nomenar, visceral, bloqueja. Quan es tracta de l’altre, d’allò que és diferent, més sovint és el ventre el que parla que no el cap. I les paraules es tornen impotents. [És per aquest motiu que] el Col·lectiu de Dones Musulmanes va optar per un enfocament artístic, trencant completament amb els projectes realitzats fins al moment. La fotografia semblava la mediació més adequada. Va sorgir la idea de fer retrats de dones que compartien el mateix espai geogràfic (Ginebra) i la mateixa afiliació religiosa (musulmana), però d’orígens, antecedents socials, edats diferents”. Aquell treball fotogràfic es va mostrar entre novembre i desembre de 2015 a Saint-Gervais Genève, Le Théâtre, amb el patrocini de la Ville de Genève, République et Canton de Genève, Université de Genève, i la participació de l’Institut de les Cultures Àrabs i Mediterrànies – Llibreria l’Olivier, l’Associació Place-Neuve, Bains des Paquis, etc.

IMG-20190912-WA0019 IMG-20190912-WA0020

El conjunt d’activitats que ara van a tenir lloc a La Posta a València part d’aquella primera experiència, adaptada a les característiques de La Posta i de València. En primer lloc, les dones que hi participen són residents a València, i si en el cas de la iniciativa del Col·lectiu de Dones Musulmanes de Ginebra, Lucia Dahla és una dona musulmana conversa, en el nostre cas es tracta d’una iniciativa laica que incorpora tot tipus de sensibilitats religioses dins de l’ampli ventall del allò que és musulmà. Continuem, això sí, posant per davant a dones que parlen en primera persona de les seues vides, unes dones que, amb independència de qüestions religioses, el seu dia a dia és el de persones que, majoritàriament, vénen d’altres llocs i viuen en carn pròpia els efectes de la racialització. D’altra part, han col·laborat amb nosaltres en l’aproximació a totes aquestes persones per demanar la seua participació València Acull i Orriols Conviu.

IMG-20190915-WA0002

“De cara a elles” és un procés fotogràfic i audiovisual, que ha tingut el seu inici més immediat a principis de setembre amb uns tallers en què les dones musulmanes de València convidades a participar-hi, han pres consciència del seu protagonisme en aquest procés; després una exposició, que inclou un “fotomaton”, en el qual qualsevol dona, i no només les que han participat de manera més activa com, diguem, les protagonistes, puguin també fotografiar-se i incorporar la seua fotografia al conjunt de la mostra. D’altra banda, el projecte s’obre a la participació de tots amb un llibre ―en principi en blanc―, en el qual totes i tots puguen deixar el seu testimoni sobre l’experiència de la seua participació i de la seua vida. Finalment, destacar que en paral·lel a tot aquest procés es van a efectuar vídeo-entrevistes amb les dones participants, de manera que el registre de l’execució del projecte serà també audiovisual.

IMG-20190915-WA0003

Tallers i making of “De cara a elles”

De cara a elles. Les vídeo-entrevistes