Monot. El documental

El Monot és l’objecte totèmic al voltant del qual Anna Lloret articula tot el projecte d’aproximació a la tradició de la pesca de l’angula a la gola del Perellonet. L’estudi de les formes, les textures, els usos i la relació profunda amb el dia a dia de la gent constitueix el leit motiv principal de “MONOT: El Perellonet”. Sobre aquesta base, des de la Fundació La Posta vam entendre que podíem contribuir a redimensionar el projecte, dotar-lo d’una mirada transversal i interdisciplinària i per això vam pensar en aportar la producció d’una obra audiovisual que ajudara a traslladar momentàniament els visitants de la nostra sala en ple centre de València a aquest paisatge del Perellonet.

La jove realitzadora il·licitana Andrea Alborch, amb la seua mirada neta, curiosa, atrevida al mateix temps que respectuosa, ha aconseguit superar les expectatives amb la realització d’aquest curtmetratge assatgístic-documental que ara posem a disposició en la nostra web. La seua opera prima “Diecisiete y medio”, realitzada com a projecte final del Grau en Comunicació Audiovisual de la Universitat Miguel Hernández, utilitzava un llenguatge de ficció realista, pausada, senzilla i marcadament generacional, que li ha valgut el seu ingrés en la selecció “Curts Comunitat Valenciana 2022” del IVC [Institut Valencià de Cinematografia] i la seua admissió en els festivals Cinema Jove i Filmadrid. El pas d’aquella realitat ficcionada del seu primer curt al documental d’autor d’aquesta segona peça, ha sigut un transit natural en el qual la realitzadora demostra no sols solvència tècnica sinó una admirable capacitat d’empatia comunicativa i d’immersió apassionada en el fenomen a retratar.

Alborch ens acosta a la realitat dels pescadors del Perellonet, convivint amb ells durant diverses de les seues jornades de treball, per a articular un relat en el qual ens endinsa en el pausat però rítmic pas del temps en una nit de pesca amb monot. Descobrim tant la prosa com la poesia d’aquest ofici des de l’observació però no des de la intromissió, desafiant els principis del documental mainstream ―ometent busts parlants, veus en off o qualsevol recurs cinematogràfic extradiegètic―, al temps que recuperant principis del cinema documental fundacional de figures com Vertov o Ruttmann. Encara que Alborch maneja referents més recents i s’inspira en autors joves, la mirada neta dels quals és aclaparadorament emplenada amb exquisits paisatges sonors, com és el cas d’Oscar Vicentelli en la seua obra O Tremor (2015) o Lois Patiño en Costa da Morte (2013).

El paisatge sonor de la Gola és, per tant, un personatge fonamental en aquesta narració, que a més es convertiria indefectiblement en la banda sonora de l’exposició, en el rumor de fons que definitivament traslladaria als visitants des de la bulliciosa urb fins al poble pesquer. La implicació de l’artista sonor Edu Comelles ha sigut fonamental en el procés, pel seu treball colze a colze amb Alborch en el procés d’immersió i pel seu muntatge sonor final, a mig camí entre el soundscape i el sound design cinematogràfic. El seu procés d’immersió i de registre d’aquests particulars sons de la pesca ha servit a més per a incloure-lo en l’arxiu sonor del Museu Valencià d’Etnologia, com a part d’un projecte que el mateix Comelles dirigeix.

Alborch i Comelles ens endinsen finalment en aquell quefer quotidià dels pescadors sense renunciar a la bellesa del paisatge, però evitant sublimar-lo amb un romanticisme impostat. La càmera d’Andrea observa la bellesa, però no es deté massa en ella, prefereix dirigir la mirada a aquells racons que un realitzador manierista evitaria. Amb això aconsegueix humanitzar el procés, evitar que res quede fora de camp, posar cara i veu als pescadors, que assumeixen el protagonisme per damunt del paisatge, que són observats per una mirada furtiva però que alhora sembla no incomodar-los el mes mínim, conscients que qui observa ―cineasta o espectador― està llest per a formar part de la família.

Damià Jordà

MONOT
Obra audiovisual realitzada per Andrea Alborch, inclosa en l’exposició “Monot, El Perellonet” de Ana Lloret, exhibida en la Fundació La Posta entre el 28 de abril i el 4 de juny de 2022.
Andrea Alborch – Direcció, gravació i edició.
Edu Comelles – Disseny de sò
Damià Jordà – Producció
Ana Lloret – Co-producció
Amb la col·laboració de la Cofradia de Pescadors de El Perellonet (València)