La 4ª temporada 2017-2018 es va iniciar amb la que ha estat, probablement, l’activitat més rellevant desenvolupada per La Posta des del seu inici, almenys pel que fa al seu abast global, es tracta de “Alexander Kluge. Jardins de Cooperació “; i ha acabat igual, amb l’estrena mundial del muntatge concebut per Harold Berg “Gordon Matta-Clark, Jacob Ladder a Documenta 6″, elaborat amb material inèdit mai abans mostrat. No obstant això, de vegades reparar en allò més petit pot ajudar-nos a accedir a la realitat d’una manera molt incisiva. En aquest sentit, en l’exposició “Museari Queer Art” (juny-juliol), en entrar, a mà esquerra, una petita obra de 30×20 cm., aproximadament, “Els dorments” d’Alex Francès, capta la nostra atenció pel seu diàleg en veu baixa, gairebé imperceptible. Mostra a un home nu estirat al costat d’un riu. Les aigües del riu resplendeixen il·luminades per uns raigs del sol oblics. Ens ve al cap la imatge de Narcís, però a aquest se li sol representar mirant-se en l’aigua, són molt escasses les imatges de Narcís simplement dorment al bosc. Encara que per la foscor, i no només lumínica sinó també i sobretot conceptual, ens porta a la memòria el “Nu al bosc” de Munch (1924-1925). Per algun motiu la imatge està carregada de misteri. Intentar desentranyar des d’un punt de vista personal, en relació amb el passat de cadascú, és la invitació que et proposa La Posta quan s’anuncia a la porta com “Centre de Recerca de la Imatge”.
Echo and Narcissus (1630), Nicolas Poussin
Naked in the forest (1924-25), Edvard Munch
En aquest breu resum del que ha estat la 4ª temporada 2017-2018 no anem a reiterar tota la informació que al respecte pots trobar en aquesta web, de manera que anem a limitar-nos només a l’enumeració de les activitats i això si anem a reparar en els petits detalls, que podrien haver passat desapercebuts i que per a nosaltres són rellevants. L’enumeració de les exposicions és la següent:
- • “Alexander Kluge. Jardins de Cooperació” (20 d’octubre – 3 de desembre de 2017), amb la col·laboració del Màster en Fotografia, Art i Tècnica de la Universitat Politècnica de València i La Virreina – Centre de la Imatge, de Barcelona.
- • “Inter><ferències” (16-17 de desembre de 2017), del Grup de Recerca IAM-Lab, Universitat Miguel Hernández, Altea.
- • Dins de la programació de LABi 02 (Laboratori de pensament, creació i difusió de la imatge, segona edició), un conjunt d’activitats fruit de la col·laboració amb el Màster en Fotografia, Art i Tècnica UPV, a cura d’un equip d’estudiants del Màster; les següents exposicions:
- - “La línia que travessa” (11 de gener – 2 de febrer del 2018) amb treballs d’Alexis Diaz Belmar, Marta F. Gimeno i Ali A. Maderuelo, que han estat estudiants del Màster.
- - “Operar entorn del desplaçament” (9 de febrer – 3 març del 2018), amb treballs d’Anaïs Florin i Francisco Navarrete.
- - “Public Spaces” (20 d’abril – 6 maig 2018), Jorge Pérez Higuera.
- - “TMI (Too Much Information)” (9 de maig – 27 maig 2018), un treball del mateix equip LABi, integrat per estudiants del Màster en Fotografia, Art i Tècnica UPV: Paloma Saguez, Rodolfo Muñoz i Clara Broseta.
- • “El Verí” (6-10 de juny de 2018) un treball de Mar Reykjavik.
- • “Museari Queer Art” (13 de juny – 17 juny del 2018), a càrrec de Museari – Museu de l’Imaginari (Ricard Huerta i German Navarro).
Tota la informació sobre aquestes exposicions està en aquesta mateixa web. Però anem a aprofundir en els petits detalls. El 10 de novembre de 2017 es va presentar a l’IVAM, pel Centre d’Investigació Art i Entorn de la UPV (José Albelda, Chiara Sgaramella, Estela de Frutos i Lorena Rodríguez-Mattalia), amb la participació de la Fundació La Posta, el festival bianual itinerant INNER NATURE EXHIBITION que arribarà a La Posta aquesta tardor. Una convocatòria per a realitzadors de vídeo-creació amb una especial atenció a l’entorn, en aquesta ocasió centrat en el problema de l’aigua. Nosaltres, que hem participat en la selecció de les obres incloses en la mostra, ja les coneixem, però estem expectants sobre quina serà la recepció. Per a això, es va a organitzar un conjunt d’activitats al voltant de la mostra que ens permetrà avaluar els resultats.
El 28 de desembre de 2017 va ser la presentació de Crónicas de bolsillo de Carlos Maiques. Una oportunitat per parlar de l’economia del do o del regal. Carlos Maiques va estar regalant durant anys dibuixos, que s’han recopilat en aquest llibre gràcies a un do o regal ara en sentit contrari, dels qui els van rebre, un recull de dibuixos que per la seua temàtica ve a constituir unes autèntiques “cròniques valencianes” de nosaltres.
També dins del conjunt d’exposicions i activitats que integren el programa LABi, fruit de l’acord amb el Màster en Fotografia, Art i Tècnica UPV, s’ha produït accions xicotetes que no poden passar desapercebudes. En ocasió de l’exposició “La línia que travessa”, organitzada per l’equip LABi 02 (Paloma Saguez, Clara Broseta i Rodolfo Muñoz, estudiants del Màster), el dia de la clausura (3 de febrer) un cinefòrum “L’espai transformat” a cura d’Aitor Méndez, ens va oferir l’oportunitat única de veure en companyia d’altres addictes Études de mouvements à Paris (4′, 1927), de Joris Ivens, Gent del Po (10′, 1947), de Michelangelo Antonioni, Mülheim/Ruhr (14′, 1964), de Peter Nestler, Die Parallelstresse (83′, 1962), de Ferdinand Khittl, We the People (1′, 2004), de Ben Rivers, i Market Street (5′, 2005), de Tomonari Nishikawa. Com es pot veure, en aquesta temporada hi ha hagut abundància de miniatures. Aquest ha estat l’any de les miniatures. Per la seva banda, “C O N T R A” (7 abril 2018) i “Pertinència” (15 abril 2018), a càrrec de Miguel A. Sislian Suez i Rodolfo Muñoz, respectivament, evidencien l’amplitud de l’espectre d’accions desenvolupades en el marc de la col·laboració amb el Màster en Fotografría, Art i Tècnica UPV.
La “conversa(c)ció” a La Posta organitzada per FICAE Festival Internacional de Curtmetratges i Art sobre Malalties, en la qual es va fer referència al taller realitzat en el marc de l’exposició “Cossos en Lluita”, adopta la mateixa estratègia que estem seguint ací. De tot el que ha passat en aquella exposició celebrada a Les Naus Centre d’Innovació, es posa el focus d’atenció en una de les activitats que es produeixen en el marc de la mateixa, i se la col·loca en primer pla donant compte de l’experiència esdevinguda a el taller. Aquesta experiència la va transmetre a La Posta Anaïs Florin, que va participar en aquell taller. Al taller es va interactuar amb els que en un altre format haurien estat públic, ara participants en una comprensió de la malaltia com una cosa que no és exclusivament mèdic, sinó que afecta també a factors emocionals, relacionals i socials que entren en joc quan emmalaltim. D’aquesta manera, el malalt passa de ser un subjecte passiu, un «pacient», a un subjecte actiu, amb capacitat per intervenir sobre el curs de la seua malaltia i alhora sobre el curs de la seua vida. Per aquest procediment s’aconsegueix una integració perfecta entre objectius i forma d’aplicar-los.
Treballs com “El Verí” (07-10 juny 2018), de Mar Reykjavik (tota la informació en aquesta web), vénen a reafirmar l’espai de La Posta com un punt de trobada. Mai abans, amb tanta proximitat, el públic havia “acabat” l’obra.
Finalment, referint-nos ara a la nostra tasca de divulgació en les xarxes socials (ja que no tota l’activitat de La Posta es desenvolupa exclusivament a la seva seu al carrer Pintor Fillol, 2, de València, sinó que es presta també una gran atenció a la divulgació de les activitats en les xarxes socials, amb la finalitat que el públic pugua participar de les mateixes des de la distància; i igualment hi ha continguts que són elaborats específicament per a internet), volem posar el focus d’atenció en el post publicat a Facebook sobre “Gordon Matta-Clark, Jacob Ladder a Documenta 6″, un exemple també que en allò que és petit ha estat l’essència d’aquesta temporada (veure ací).